Sophia!

Alla inlägg under juli 2010

Av Sophia - 6 juli 2010 21:13

Hej på er!

Nu har jag packat nästan allt inför resan imorgon! Det enda jag inte har packat är plattången, hårmousse, mobilen och lite annat grejs. Men det packar jag imorgon för jag ska duscha när jag vaknar och efter det behöver jag hårmoussen och plattången. Och mobilen kommer jag ju behöva imorgon!^^

Så imorgon ska jag packa färdigt sen ska jag vara med Evelina tror jag. Vi bestämde iallafall så.


Ikväll har jag iallafall varit med Hanna och vi har varit på lekparken och lyssnat på musik och pratat. Kul!^^

Ikväll blir nog en tidig kväll! Är jättetrött nu så jag ska bara ploppa ut linserna och sen gå till sängen och kanske läsa några sidor ur boken. Som började jättebra btw! (Dom sidorna jag läste) (a)


Juste jag ville också berätta att jag kanske kommer kunna skriva några få rader där borta! För det finns nämligen ett ställe på hotellet där man kan sitta vid datorer eller så. Men det kostar så jag kan inte sitta alltför mycket, men någon kort hälsning kan jag ju skriva! :)


Men nu ska jag gå till sängen!:)

Godnatt!<33

Av Sophia - 6 juli 2010 15:40

Merhaba!:)

Nu är jag hemma igen och jag har just packat ner mina kläder i resväskan. Har också börjat packa handbagaget. Lollo kom just för hon ska äta middag här, så hon kom med 3 böcker som jag ska ha med mig att läsa där borta! Och jag måste ju ha läst ut dom innan skolan börjar igen i höst, för det är ju vår läxa.

Men det kommer jag nog klara! Dom är inte så speciellt tjocka! Eller en är lite tjockare men det gör inget!

Böckerna heter,

Pojken som kallades Det

Pojken som inte fanns

och

Pojken som överlevde

Alla böckerna är som en serie så det handlar om samma person..


Jag kan skriva vad som står på baksidorna!


Pojken som hette det:

 

När Dave Pelzer vid tolv års ålder omhändertogs av myndigheterna uppdagades en skakande historia. Sedan fyra års ålder hade han vanvårdats och systematiskt misshandlats av sin psykiskt sjuka mor.

Dave isolerades successivt från sin pappa och sina bröder. Han behandlades sämre än en hund och många gånger önskade han att han skulle få dö.

Idag är Dave vuxen. Med beundransvärt mod lyckades han inte bara överleva sin fasansfulla barndom utan också skapa ett tryggt och meningsfullt liv.

Det här är hans egen berättelse.

 

Pojken som inte fanns:

 

Det enda han sökte var kärleken i en familj.

 

Pojken som inte fanns är den efterlängtade fristående fortsättningen på Dave Pelzners skakande barndomsskildring om vad som hände efter att han vid tolv års ålder omhändertogs av myndigheterna och placerades i fosterhem.

Som fosterbarn undgick han sin mors fysiska tortyr men fann ändå ingen trygghet - han var tvungen att flytta mellan fem olika fosterhem, mobbad och misstrodd hade han svårt att få kamrater och tvingades arbeta hårt för att försörja sig själv.

 

Pojken som överlevde:

 

Miljontals läsare världen över har gripits av Dave Pelzers böcker om sin barndom och väg in i vuxenlivet. Bara fyra år gammal blev han sin mammas offer. Han isolerades från det övriga familjen, misshandlades, svalt och förnedrades. Han fråntogs till och med sitt namn - han blev pojken som kallades Det.


Dave var tolv år den dagen an räddades. Till slut hade skolan slagit larm och myndigheterna ingrep. Det som då avslöjades visade sig vara ett av dom värsta barnmisshandelsfallen i Kaliforniens historia. På ett närmast mirakulöst sätt lyckades han inte bara överleva utan har ocksåskapats sig ett meningsfullt liv. Den här boken berättar om hans händelserika liv som vuxen och om hans väg till försoning. På ett lika fängslande som gripande vis beskriver han sökandet efter en förklaring. Vad fick modern att behandla honom med sådan grymhet? Svaret tycks finnas i ett sedan sedan länge sedan undangömt förflutet - henner egen barndom. Han beskriver också sin spännande men krokiga väg till yrkesframgång, glädjen över att själv bli pappa och slutligen mötet med den stora kärleken. 


Visst låter dom riktigt bra?

Har någon av er läst dom?


Här är biler också:

  

Pojken som kallades Det.

  

Pojken som inte fanns.

  

Pojken som överlevde.

  

<33


Nu ska jag gå ut i det fina och varma vädret och börja läsa den första boken!^^




Av Sophia - 6 juli 2010 10:52

Hejsan allihopen! :)

Sitter här med Evelina och hon sitter bara och skriver på vårat extra tangentbord. (stavning?) Iallafall så pratar vi om lite olika och ska snart dissa datorn.


Puss ;*

Av Sophia - 5 juli 2010 23:38

Hej!

Filmen var riktigt bra! Helt underbar faktiskt! Tycker att det är den bästa av dom som har varit, men dom andra har också varit superbra!

Orkar inte skriva så mycket mer nu, är väldigt trött så jag ska väl gå och sova nu..


Godnatt!:)

Av Sophia - 5 juli 2010 16:50

Hej på er!

Nu är jag tillbaka från stan och den här gången så har jag med mig ett par gröna crocs! Känns skönt att inte behöva tänka på det nå mer! Och nu är det bara att vänta till kvällen. Längrar, längtar, längtar!  

Ska snart börja göra mig i ordning, byta om och sminka mig lite.

Lägger kanske upp en bild på kvällens outfit när jag är klar. Om jag hinner!


Ses!

/Sophia:)

Av Sophia - 5 juli 2010 11:30

Nu ska jag snart börja gå mot busshållplatsen. Eller om ca 30 minuter..^^

Efter att jag varit hos optikern ska mamma hämta mig på stan, sen ska vi åka och kolla på crocs till mig. Sen far vi väl hem och är hemma en stund och sen blir det stan igen för jag, mamma och Elvira ska nämligen gå och se den tredje Twilight filmen Eclipse. Vi ska se den som går klockan 21.00 tror jag. Jag känner mig riktigt taggad!

 

Så nu vet ni vart jag kommer vara idag, och ikväll. Kommer väl skriva något inlägg när jag och mamma kommer hem från stan!

Ha det bäst!:)

Av Sophia - 5 juli 2010 09:34

Nu är jag vaken och jag ska snart ta någonting att äta. Bussen in till stan går klockan 12 så den är framme ca. 12.40. Och jag ska vara hos optikern klockan 14 så jag har en massa tid som jag inte har en aning om vad jag ska göra på..

Men jag kommer säkert på något.


Ska gå och sätta i linserna nu.

Kram!:)

Av Sophia - 4 juli 2010 23:27

Nu ska jag sova, ska bara kolla lite busstider till imorgon, ska till optikern igen. :)


Godnatt på er!:)^^

Om mig


Jag är en glad tjej på 13 år. Jag älskar att sjunga, dansa, hoppa hopprep, och en massa annat!
I min blogg skriver jag om allt som jag kan tänkas komma på.

Har ni några frågor?
kontakta mig då på:
zofiia_tolf@hotmail.com

Kram

Fråga mig

5 besvarade frågor

Rösta!

Läser du min blogg eller kollar du bara igenom den snabbt och sedan kryssar?
 Jag läser.
 Kollar igenom snabbt.
 Det beror på....

översättning

Arkiv

Senaste inläggen

Sök

Gästbok - skriv !

statistik


Ovido - Quiz & Flashcards